Tejallergia

TEJALLERGIA vagy TEJCUKOR érzékenység?

 

  1. Tejallergia vagy tejfehérje allergia

Ebben az esetben az elfogyasztott tej fehérjéi (elsősorban a béta-laktoglobulin, a kazein és az alfa-laktalbumin) az immunrendszert védekezésre, vagyis allergiás válaszreakciók indítására késztetik. A válaszreakciók  igen változatosak: előfordulhat puffadás, hányinger, hasmenés, reflux, fejfájás, fáradékonyság, de a bőrünk is jelezheti csalánkiütés vagy ekcéma formájában, hogy „nemkívánatos” ételt vettünk magunkhoz.

Ez az allergia általában csecsemőkorban alakul ki, még az anyatejjel táplált csecsemőknél is megjelenhet, mert az anyatejbe is kerülhetnek allergizáló hatású fehérjeösszetevők. A szoptató anyának ilyenkor ki kell iktatnia étrendjéből a tejet tartalmazó élelmiszereket. Tápszerrel táplált csecsemőnél a megfelelő tápszer kiválasztásával a panaszok megszüntethetők, és tejfehérjementes étrenddel akár ki is nőhető az allergia. De az is gyakran előfordul, hogy csak felnőtt korban derül fény az esetleg már hosszabb ideje fennálló emésztőrendszeri vagy bőrprobléma valódi okára.

Márpedig ha a tejfehérje allergia beigazolódik, akkor teljes mértékben el kell hagyni az étrendből a tehéntejet és az ebből készült összes ételféleséget. Ami nem is olyan egyszerű, mint hinnénk. Az élelmiszeripar ugyanis nagyon széles körben használ tejet alap- vagy adalékanyagként, ezért oda kell figyelni arra, hogy a rejtőzködő tejszármazékokat is „lefüleljük” például húskészítményekben, pékárukban vagy az instant ételekben. Vásárláskor már csak emiatt is érdemes átböngészni a terméken feltüntetett összetevőlistát.

Rengeteg ételről, italról le kell mondania a tejfehérje érzékeny embernek

Talán nem is gondolnánk, de még a főzési technológia is befolyásolja az allergének allergiás reakciót kiváltó képességét. Hő hatására például a tejcukor reakcióba lép a tej fehérjéivel, ez pedig jelentősen növeli az allergizáló hatást, tehát ha felforraljuk a tejet, akkor az még jobban allergizálóvá válik. De szerencsére (ha nem is otthoni körülmények között) lehetséges csökkenteni, vagy akár teljesen meg is szüntetni a tej allergiát kiváltó tulajdonságát: hidrolízis eljárással lebonthatók a tej fehérjéi, ezzel a módszerrel készítik a tejallergiások által is fogyasztható hidrolizált, azaz bontott tehéntej alapú tápszert.

 

Mit nem szabad?

- Egyértelmű, hogy kerülni kell őket: tehéntej, kecsketej, juhtej, túró, tejföl, tejszín, sajtfélék, vaj, kefir, joghurt. 

- Nem árt az óvatosság, mert ezekben is rejtőzhet tejféleség: egyes péksütemények (tejes kifli, vajas kifli, császárzsemle, kalácsfélék, briós), tejes fagylalt, parfé, puding, tejcsokoládé, majonéz. 
- Legyünk résen, mert bizony a húskészítmények (felvágottak, szalámik, virsli, húskonzervek, májkrém, kenőmájas), a kész üveges mártások, valamint egyes gyógyszerek és gyógyhatású készítmények gyártásakor is használnak tejszármazékokat.
- Ajánlatos mellőzni a marhahúst és a borjúhúst is a tehéntejhez hasonló fehérjeszerkezetük miatt, valamint mindent, ami a következőket tartalmazza (ezek ugyanis tejtartalmú összetevők): citopán por, galaktóz, hidrolizált kazein, K-kazeinát, karamell színezék, kazein és származékai, laktalbumin, laktoglobulin, laktoferrin, laktóz, Na-kazeinát, Na-laktát, rekaldent, savó, savópor, tej, tejpor, tejsavó, tejsavópor.

 

Mit szabad?

- Ami bátran fogyasztható: zsírok, olajok, zöldségek, gyümölcsök, baromfihús, sertéshús, halak, tojás, vizes zsemle, vizes kifli, gabonafélék és őrleményeik, rizs, vizes alapú margarinok, növényi alapú tejek (rizstej, szójatej, zabtej, kókusztej), szójatejföl, tofu (ez is szójából készül, főzéskor helyettesíthető vele a túró, mert az állaga hasonlít hozzá, de tápanyagtartalmában különbözik tőle), étcsokoládé, gyümölcs- és zöldséglevek.
- Mivel az étrendből teljesen kizártak a tejből készült termékek, nagyon oda kell figyelni a kalcium pótlására. Kiemelkedően magas kalciumtartalmú a dió, a mogyoró, a mandula, a mák, a tofu, a szezámmag, zöldségfélék közül a spenót, a brokkoli, a sóska, a karfiol, a borsó, a kelkáposzta. Ajánlott továbbá a halak rendszeres fogyasztása, ezekben szintén sok a kalcium.

A hal nagyon értékes fehérjeforrás, érdemes innen pótolni

 

RECEPTEK TEJFEHÉRJE ALLERGIÁSOKNAK:

 

  1. LAKTÓZÉRZÉKENYSÉG: HA A TEJCUKOR ERJEDNI KEZD...

Laktózérzékenységről beszélünk a tejcukorbontó enzim (laktáz) teljes vagy részleges hiánya esetén. Ha az enzim termelődésében zavar keletkezik, a bontatlan tejcukor erjedésnek indul, ennek következtében hasfájás, görcsök, puffadás és hasmenés jelentkezhet. Ezek a tünetek már az étel elfogyasztása után fél órával, de akár tíz-tizenkét órával később is megjelenhetnek. Erősségük összefügg a szervezetbe került laktóz mértékével, illetve a termelődött laktáz enzim mennyiségével. Éppen ezért mindenki a saját tejcukor-toleranciájának megfelelő mértékben ehet és ihat laktóz tartalmú ételeket, italokat. Enyhébb esetben már az is elég, ha nem fogyasztunk egyszerre nagyobb mennyiségű tejterméket. De lehetőség van a laktózbontó enzim külső pótlására is a gyógyszertárban recept nélkül beszerezhető tabletta formájában.

Szójából nem csak tej, hanem a úgynevezett szójasajt, vagyis tofu is készül.

 

Mit szabad és mit nem?

A tejcukorérzékenyek diétája jóval megengedőbb, mint a tejfehérje allergiásoké.

- A tehéntejen kívül (a közhiedelemmel ellentétben) a juh- és a kecsketej fogyasztása sem ajánlott, mert ezek tejcukortartalma ugyanannyi, esetenként még több is, mint a tehéntejé. Kifejezetten a laktózérzékenyek számára fejlesztették ki a laktózmentes tejet, amelyet úgy készítenek, hogy a tejhez tejcukrot bontó enzimet adagolnak.
- Bátran fogyaszthatók a növényi tejek (szójatej, kókusztej, rizstej, zabtej), ezek natúr és ízesített változatban, valamint kalciummal dúsítottan is kaphatók, fontos azonban tudni, hogy tápértékük különbözik a tehéntejétől.
- Mivel a joghurtban és a kefirben lévő mikroorganizmusok tejsavtermelés közben lebontják a tej laktóztartalmának egy részét, az érzékenyek többsége eheti őket. Célszerű az élőflórás készítményeket választani, mert kisebb a tejcukortartalmuk, de beszerezhetők már abszolút laktózmentes joghurtok is.

Szerencsére többféle tejtermék kapható laktózmentes változatban is

- Mértékkel a túrót is ehetik a kevésbé érzékenyek, mert egyrészt kevés benne a tejcukor, másrészt a feldolgozás során eltávolítják belőle a savót, ezáltal pedig a vízben oldódó tejcukor egy részét is. 
- A sajtfélék laktóztartalma függ az alkalmazott technológiától, a sajt típusától, de még az érlelési időtől is. A lágy sajtokban, valamint a friss, nem érlelt sajtokban van kis mennyiségű tejcukor, a kemény sajtok és a hosszú érési idejű sajtok azonban szinte teljesen laktózmentesek. 
- A vajkészítményeket tanácsos mellőzni, helyettesítésükre a margarinok jöhetnek szóba, de itt is körültekintően kell választani, mivel léteznek tejes és vizes alapú margarinok is. Míg a vizes alapúak beilleszthetők az étrendbe (bár nem annyira finomak), a tejes margarinok kerülendők.
- Bár a tejjel készült sütőipari termékek laktóztartalma kicsi, a fokozottan érzékenyek ezeket sem ehetik, számukra alternatíva lehet a vizes tésztából készült pékáruk fogyasztása.
- Csakúgy, mint a tejfehérjére allergiásoknak, vásárlás előtt a laktózra érzékenyeknek is alaposan át kell olvasniuk az összetevőlistát a feldolgozott húsipari termékeken, ezek ugyanis sok esetben tartalmaznak tejcukrot alap- vagy adalékanyag formájában. Szerencsére vannak már olyan cégek, amelyek laktózmentes húskészítményeket is gyártanak.
- A kalcium pótlására ideálisak a tejfehérje allergiánál már említettek: a halfélék, a dió, a mogyoró, a mandula, a mák, a tofu, a szezámmag, a spenót, a brokkoli, a sóska, a karfiol, a borsó, a kelkáposzta.

A kókuszból készülő kókusztej is nagyon jó tejpótló, por alakban is kaphat

 

 

 

TÉVEDÉSEK, TÉVHITEK:

Növényi alapú tejszínhab: a nagy bevásárlóközpontokban kapható növényi alapú tejszínhabok tartalmaznak tehéntejfehérjét és néha laktózt is. Érdemes bioboltokba ellátogatni, ahol rizsből, kókuszból vagy szójából készült tejszínhabot árulnak.

– Előre gyártott félkész termékek: Sokszor becsapós a spenót, mert gyakran eleve tejszínes alappal árulják. A kínai fagyasztott zöldségekben is gyakran van tej. Fagyasztott gesztenyepüré esetén is mindig el kell olvasni az összetevők listáját, hiszen gyakran tejszínnel “finomítják”.

 Joghurt, kefir, sajt, túrókrém, túró rudi: Ezek tehéntejből készülnek. Ugyanolyan tejfehérje van bennük. Nincs olyan, hogy ezek “más fehérjék” lennének. Aki tejfehérje allergiás, ugyanúgy rosszul lesz tőlük. (Csak a bioboltban kapható tejmentes növényi tejpótló dolgokat válaszd, vagy készíts otthon gabonatejet, kölestúrót!)

– “Igyon kecsketejet! Igyon bivalytejet!” – “Divatos” tévedés, és sokszor tejfehérje allergiásoknak ajánlják. Az orvosok a keresztallergia miatt nem javasolják a kipróbálását. Aki csak kissé érzékeny (immunrendszert nem bevonó tejfehérje intolerancia) – esetleg kipróbálhatja, de az allergiásoknak veszélyes! Tehát akinél az IgE vérteszt pozitív lett tejre, lehetőleg ne próbálkozzon! Tejcukrot pedig minden állat teje tartalmaz.

 “Bio” szappanok, “tej és méz” – jelenség: A boltokban, egyéb helyeken gyakran tej alapú szappanokat, kozmetikumokat árulnak. Ha az ember tejallergiás, a tejes krémtől, kézmosótól, szappantól csúnyán begyulladhat a bőre, szeme.

– “Csak a levesbe tettem egy kicsi tejfölt”“Csak a palacsintatésztába raktam épp egy kevés tejet.” Az allergiásoknál ugyanolyan tüneteket okoz. Az állapota nem fog javulni tévesztés esetén.

– Nem gyanús édességek: nyalókák között is van joghurtos ízesítésű, az étcsokikban is lehet valamennyi tejszármazék. Mindent el kell olvasni kóstolás előtt.

– Attól nem lesz tejmentes a pizza, szendvics, pogácsa ha leszedjük a tetejéről a sajtot… Ne fogadd el.

– Csak megbízható pékségekben vásárolj tejmentes dolgot, mert gyakran tartalmazhat valamennyi tejet a termék, például rétesek esetén a mákba belepottyantott túródarabot… A tárolás / szállítás során is például szóródhat sajt egy tejmentesnek mondott pékárura. Szóval sokkal biztonságosabb az otthon sütött péktermék. A pékségek kiszolgálói pedig néha lusták elővenni a listát, hogy elolvassák, valóban tej nélkül készült-e a finomság, van, hogy kapásból rávágják, hogy minden tejmentes (- amikor a pultban sorakoznak a sajtos stanglik – “de hát az sajt, nem tej! Csak vajat használtunk a sütéshez, az sem tej! – de az, azaz van benne tejfehérje, ami árt.)

– Meglepő, de rengeteg hústermék is tartalmaz tejet: felvágottak, virsli, tepertő… Mindig kérdezz utána megbízhatóan informált személytől a pultban, illetve olvass el mindig minden összetevő listát.